Kleur bekennen…

30 juli 2017 | Derk van der Molen

Derk van der Molen van Derkbaits is al jarenlang bekend als kunstaasbouwer in de diehard roofvisscene. Hij is goed bevriend met aan aantal van onze vaste auteurs en bemand al jarenlang trouw een stand tijdens onze jaarlijkse Visma in Rotterdam. Het is echter pas voor het eerst dat Derk zelf een artikel voor rekening neemt. Uiteraard handelt het over een onderwerp waar hij vaak mee te maken heeft: kleur en contrast!

 

Vangen kleuren vissers of vissen? Geen onbekende vraag voor mij en wie door de ramen van een hengelsportzaak naar binnen kijkt, hoeft geen twijfel te hebben; het is meteen duidelijk wat je daar kan kopen aan gekleurd kunstaas. Daarbij voert elk merk zo zijn eigen kleuren om herkenbaar en onderscheidend te blijven. Zo is Salmo bijvoorbeeld onlangs begonnen om zich van zijn ietwat stoffige imago af te helpen door nieuwe flitsende kleuren op de verpakkingen te maken en zie je meteen dat er Spro in een winkel hangt omdat de gele doosjes je als het ware naar zich toe zuigen. En zo heeft Strike Pro heel duidelijk in kleuren de tekst op de verpakking staan en dat alles met maar één doel: ‘Koop mij!’

 

Kleur bekennen… 02

 

Als je jezelf dan bedenkt dat het ook nog eens gewoon afval is dat je uiteindelijk in de container gooit, dan weet je eigenlijk genoeg, het is pure marketing! Uiteraard hebben die doosjes een heel belangrijke bijdrage in de veiligheid, want ze beschermen ons van de haken die nou eenmaal aan dat kunstaas zitten, maar… Kleuren vangen op de eerste plaats dus vissers!

 

Topkleur?

Op de Visma, waar ik de laatste jaren een stand heb, zie ik het ook telkens terug en ik heb geeneens doosjes om mijn handgemaakte jerkbaits. Met regelmaat loopt iemand de stand in en pakt dan een jerkbait van het bord die hij of zij mooi vindt. Natuurlijk geprikkeld door de kleuren die er op gespoten zijn. Dan pas kijken ze naar het model en voelen ze hoe glad de lak is. Maar het mooiste komt nog, ze gaan er mee schudden of er een ratel in zit! Nou kan ik jullie vast verklappen dat zo’n ratel lang niet altijd heilig is. Sterker nog op bepaalde wateren en bij een toenemende hengeldruk werken ze zelfs in het nadeel.

 

Kleur bekennen… 03

 

De grote merken spelen in op de diverse kleuren en sturen hun pro-staffers er op uit om dikke en mooie vissen te vangen met het liefst het kunstaas nadrukkelijk in beeld gebracht. Uiteindelijk gaat dat de media in en als ze het goed doen zie je de aasjes en dus de kleuren weer terug aan de waterkant. Een groot deel van de vissers weet niet eens precies wat ze kopen, maar als het merk A of B is dan moet het wel goed zijn. Die mensen kiezen een kleurtje uit dat ze mooi vinden en de koop is gedaan. En dat deel van de markt is misschien wel de grootste groep. Recreatievissers, weekje op camping en dan moet er een vis gevangen worden. Maar zonder groothandels geen ontwikkeling en daar is geld voor nodig dus is verkoop wel degelijk belangrijk. Types als baars en voorn en vooral mooie kleuren moeten dat stimuleren.

 

Wil jij het complete artikel uit deze Dé Roofvis 120 graag als eerste lezen?

Neem dan nu meteen even een voordelig abonnement en klik hier.


Reactie plaatsen

 

Uw reactie is meer dan welkom en zal bij goedkeuring door de redactie geplaatst worden.

 

Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties geplaatst.