Op jacht naar Geelstaarten in Nieuw Zeeland | Blog Max van Oers

02 augustus 2017 | Max van Oers

Max van Oers

Allround roofvisser binnen- en buitenland

In een eerdere blog schreef ik over het zoetwatervissen in Nieuw Zeeland. Deze keer ga ik in op de zoutwatervisserij in dit land. Nieuw Zeeland is omgeven door de Grote Oceaan en dat maakt dat er volop mogelijkheden zijn voor het vangen van interessante vissoorten.

Blogger Max van Oers met een geelstaart die hij tijdens een boottrip ving, in deze blog bevist hij ze echter vanaf de kant.

Giganten als marlijn, zwaardvis en haaien zwemmen hier rond. Een andere interessante vis is de yellowtail kingfish. De yellowtail kingfish staat ook wel bekend onder de naam Pacifische amberjack en is qua vechtlust een geweldenaar eerste klas. Eenmaal gehaakt gaan deze gestroomlijnde rovers er met hoge snelheid vandoor. Vervolgens duiken ze regelmatig richting de rotsbodem om zich van de haak te ontdoen. Ze kunnen gewichten bereiken van meer dan 40 kilogram, maar zulke giganten zijn uiteraard zeldzaam.

Op jacht naar Geelstaarten in Nieuw Zeeland 02
Het verre noorden van Nieuw Zeeland.

Nieuw Zeeland is een toplocatie om de kingfish te belagen. Met name de warmere wateren rondom het Noordereiland behoren tot de beste plekken ter wereld om ze te vangen. Bekende plekken zijn de ‘Bay of Plenty, het Coromandel schiereiland en het uiterste Noorden van Nieuw Zeeland. Scholen kingfish patrouilleren hier langs rotskusten, riffen en eilanden op zoek naar prooivis. Je kunt deze actieve jagers echter soms ook in Estuaria en ondiepe baaien aantreffen als hier voldoende prooi is.

Op jacht naar Geelstaarten in Nieuw Zeeland 03
Kahawai, een sportvis op zich…

De kingfish is op uiteenlopende manieren te vangen. Qua kunstaas is speedjiggen boven riffen een effectieve manier. Als de vissen wat ondieper zitten behoren ook poppers en stickbaits tot de mogelijkheden, wat spectaculaire aanbeten oplevert. Bovenstaande technieken worden vooral vanuit boten toegepast, en zijn de meest effectieve manieren om kingfish te vangen. Ook vanaf de kant echter, is het mogelijk om kingfish te vangen, met name op die plaatsen waar de rotsen aan diep en stromend water grenzen. Hierbij wordt veelal met levend aas gevist, wat in Nieuw Zeeland toegestaan is (in tegenstelling tot Nederland). Met name de alom voorkomende Kahawai (de Maori naam voor Australische zalm), is een populair aas om in te zetten. Deze Kahawai zijn trouwens op zichzelf al een mooie sportvis om te vangen op licht materiaal, voor hun formaat zijn ze uitermate sterk. Tijdens mijn bezoek aan Nieuw Zeeland enkele jaren terug leek het vangen van een flinke kingfish vanaf de rotsen me een prachtige uitdaging. Na wat uitzoekwerk thuis over geschikte locaties, kies ik het uiterste Noorden van het Noordereiland als basis om enkele visdagen in te plannen.

Op jacht naar Geelstaarten in Nieuw Zeeland 04
Cathedral Cove op het Coromandel Schiereiland.

Als ik na een rondreis over het Noordereiland samen met mijn vriendin naar de gekozen visplek rijd, hebben we prachtig rustig en zonnig weer. Dit is maar goed ook want harde wind (en dus ook hoge oceaangolven) kunnen het vissen vanaf de rotsen al snel te gevaarlijk maken. Als we na een lange rit aankomen bij de camping, doe ik een verkennende ronde om wat meer gevoel bij de plek te krijgen. Er ligt een prachtige baai, met daarnaast een lange langtong. De voor de hand liggende plek om te gaan vissen is de punt van de landtong waar de stroming omheen raast. Om deze stek te bereiken zal wel enkele kilometers gelopen moeten worden over het heuvelachtige landschap. In de avond maak ik mijn spullen op orde om het de volgende dag te gaan proberen.

…de stemming wordt er hierdoor niet echt beter op…

De volgende ochtend na het ontbijt is het zover, ik pak mijn visspullen en samen met mijn vriendin zetten we de wandeling richting visstek in. We gaan via een pad omhoog de landtong op. Het blijkt een vrij pittige wandeling, zeker met al mijn visspullen die ik met me meedraag. Na een tijd lopen komt het einde van de landtong in zicht en denk ik bijna bij de visstek aan te komen. Tot mijn verbazing stopt het pad echter bij een steile afgrond. Ik kijk zo’n tien meter naar beneden naar een prachtige plek, maar de steile rotswand is te gevaarlijk om af te dalen. Ik ga op zoek naar een pad naar beneden, maar zelfs na intensief zoeken vind ik die niet. Ik baal hier behoorlijk van en de stemming wordt er hierdoor niet echt beter op. Er zit niets anders op dan de lange wandeling terug naar de camping te maken...

Op jacht naar Geelstaarten in Nieuw Zeeland 04-05

Eenmaal aangekomen blijkt er nog een andere visser met de naam Keith op de camping te verblijven. Keith is een ex-militair en veteraan van de Falkland-oorlog en hij werkt nu in de bouw. Hij kampeert hier samen met zijn vrouw enkele weken per jaar om te vissen. Keith blijkt een vriendelijke kerel te zijn. Hij vertelt me dat een paar honderd meter voor de punt van de landtong, er een paadje naar beneden gaat. Met laag tij is het mogelijk om langs de waterlijn de visstek te bereiken. Je moet het allemaal maar net weten. Hij biedt aan om de volgende dag samen te gaan vissen waar ik natuurlijk gelijk mee instem. Keith vist alleen met laag tij omdat er tijdens dat getijde volgens hem de meeste aanbeten plaatsvinden.

Op jacht naar Geelstaarten in Nieuw Zeeland 07
Keith helpt om mijn rat king te onthaken… Op de achtergrond dobbert nog een ballonetje.

Na een meer succesvolle wandeling de volgende dag komen we aan op de stek. Net voor de punt van de landtong staat een behoorlijke stroming en moet het gaan gebeuren. De tactiek is om een Kahawai te vangen als aas en deze vervolgens  aan de haak te doen aan een circa twee meter lange onderlijn. Een half opgeblazen ballon dient hierbij als dobber. Eerlijk gezegd heb ik wat twijfels bij deze manier van vissen als ik zie hoe hard het stroomt. Ik verwacht dat de aasvis binnen no-time naar de kant gespoeld zal worden door de stroming.

Ik heb een klein pilkertje als aas en binnen een paar worpen vang ik al een Kahawai van zeker anderhalve kilo. Deze lijkt me wat groot om als aas te dienen, maar Keith verzekert me dat dit een prima formaat aasvis is. Eenmaal aan de haak wordt de Kahawai voorzichtig te water gelaten. Tot mijn verbazing zwemt die tegen de stroming in naar open water en neemt de ballon op sleeptouw.

Op jacht naar Geelstaarten in Nieuw Zeeland 08
Kahawai vangen, vormt meestal geen probleem…

Al snel ligt mijn hengel ook uit en drijven twee ballonnen op de Pacifische Oceaan. Nu is het rustig wachten op een aanbeet, wat helemaal geen straf is met het lekkere weer op zo’n mooie plek. Naast mijn hengel met aasvis heb ik ook een hengel met een zinkende stickbait gereed liggen. Het gebeurd namelijk regelmatig dat een kingfish de aasvis alleen inspecteert en niet pakt. Mocht je dit opmerken dan werkt het soms om je kunstaas richting de kingfish te werpen. Niet zelden wordt het kunstaas dan wel aangevallen. Na enkele uren wachten toont een kingfish interesse in de aasvis van Keith. De vis is echter een bescheiden formaat en de aasvis is een maatje te groot voor hem. Ik gooi mijn stickbait nabij de vis en deze schiet er onmiddellijk op af. Hij blijft echter rustig zo’n 20 centimeter van mijn kunstaas vandaan zwemmen terwijl er nog maar enkele meters lijn uitstaat. Ik blijft het aas binnenvissen met tikken tot vlak voor de kant. Als mijn aas nog maar een meter voor de kant is en er bijna geen ruimte is om het aas nog in het water te houden, kan de kingfish zich toch niet beheersen en grijpt voor mijn voeten mijn kunstaas. Onmiddellijk draait de vis en knalt er vandoor. Wat een spektakel! Mijn slip giert het uit en de vis neemt een tiental meters lijn. Een tijdje daarna mag ik mijn eerste kingfish bewonderen. De Nieuw Zeelanders noemen deze kleinere vissen ‘Rat Kings’. Ik ben er blij mee en na een foto mag hij snel terug. De rest van de dag is er geen activiteit meer.

Op jacht naar Geelstaarten in Nieuw Zeeland 09
Wachten op actie…

Ook de volgende dag gebeurt er weinig. Een rog valt de aasvis van Keith lastig. Die wil hij absoluut niet vangen en hij probeert steeds de aasvis van de rog weg te houden, wat grappige momenten oplevert. Op een bepaald moment cirkelt een serieuze kingfish rond een van de aasvissen vlak bij de kant. Keith heeft een popperhengel gereed en lanceert zijn kunstaas. Onmiddellijk reageert de kingfish en zet de achtervolging in op de popper. Helaas draait vis vlak voor de kant weg. Ik vermoed dat ik met mijn stickbait een betere kans had gehad, omdat die langer in het water te houden is. Zulke dingen weet je echter nooit zeker. De dag erna is het alweer mijn laatste visdag. Routinematig ga ik aan de slag om een aasvis te vangen. Dat duurt niet lang want binnen één worp heb ik een mooie Kahawai te pakken voor Keith. Wat er echter daarna gebeurt, is iets wat je eigenlijk niet kan bedenken. Het vangen van een tweede aasvis lukt niet meer. Wat de dagen ervoor nog geen vijf minuten duurde, krijg ik nu met geen mogelijk voor elkaar. Ik krijg wel enkele aanbeten maar de vissen blijven niet meer hangen of volgen alleen nog het kunstaas. Heel erg frustrerend, want dit is allemaal verspilde tijd. Er zit niet anders op dan het te blijven proberen, maar het duurt bijna twee uur voordat ik er eindelijk weer een Kahawai vang. Als mijn hengel met aasvis uitligt kan ik weer even ontspannen. Dit duurt echter niet lang. De aasvis van Keith zwemt zeker honderd meter uit de kant. Ineens zie ik zijn aasvis op de vlucht slaan, een hongerige kingfish grijpt deze met veel opspattend water. In een fractie van een seconde klapt de ballon en staat Keith met een kromme hengel en gierende slip. Gelukkig lukt het Keith om de vis na een minuut of tien tot bedaren te krijgen en niet snel daarna landen we een prachtige kingfish. De vis weegt wel rond de 20 kilo, vanaf de kant is dat een prachtige vangst. Keith is terecht erg blij en ik feliciteer hem met zijn succes.

Op jacht naar Geelstaarten in Nieuw Zeeland 10
Een hook-up en niet zo’n malse ook!

Ik loop terug naar mijn hengel, waar mijn aasvis zo’n tien meter van de rotsen zwemt. Na de vangst van Keith hoop ik dat ik na zo lang ploeteren ook een kans krijg op een mooie vis. Gelukkig zit het mee. Nog geen 10 minuten na de vangst van Keith, heeft een kingfish mijn aasvis in het vizier.

Wederom met veel geweld en opspattend water wordt de aasvis gepakt vlak voor de kant, klapt de ballon en kan het gevecht beginnen. De kingfish neemt in eerste instantie op hoge snelheid veel lijn, maar duikt gelukkig niet naar de bodem. Een andere gevaar is dat we vlak voor de punt van de landtong vissen en de vis absoluut niet om de hoek van de rotspunt mag zwemmen. De lijn zal dan doorschuren op de scherpe rotsen. Gelukkig blijkt mijn vis de andere kant op te willen en na de eerste runs worden de uitvallen van de vis korter en krijg ik meer controle. Zo’n vijf minuten later kan ik de vis landen. Een prachtige vis van een kilo of 15 ligt voor me, de haak zit keurig voor in zijn bek. Ik onthaak de vis, mijn vriendin maakt enkele foto’s en niet lang daarna krijgt de geelstaart weer zijn vrijheid. Uiteraard ben ik erg content als ik de kingfish in het heldere water weer zie wegzwemmen. Na deze mooie vangsten zijn we allemaal voldaan en besluiten we het voor gezien te houden en een biertje op het succes te gaan drinken.

Op jacht naar Geelstaarten in Nieuw Zeeland 11
Tijd voor een welverdiend biertje!

De dag erna is de tijd gekomen om alweer te gaan. Ik kan terugkijken op een mooi avontuur, waarbij de omstandigheden meezaten. Keith vist nog een aantal dagen door op deze plek, maar het blijkt dat vrij snel erna de golven te hoog werden om nog veilig te kunnen vissen. Ook dit hoort bij deze grillige visserij.

Op jacht naar Geelstaarten in Nieuw Zeeland 12
Typische stek voor Kingfish, maar in deze omstandigheden te gevaarlijk!

Makkelijk is deze vorm van ‘land based game fishing’ zeker niet, de omstandigheden zoals harde wind en grote golven kunnen het vissen lastig maken. Doordat de uitdaging van deze visserij zo groot is, is de voldoening van een vangst des te groter. Mocht je deze visserij zelf willen proberen, let dan goed op je eigen veiligheid. Het rotsvissen aan de open oceaankust is niet zonder gevaar, met name vanwege het risico om door onverwacht grote oceaangolven in het water te belanden. Vis dan ook bij voorkeur niet alleen. Mocht je weinig ervaring hebben dan is het verstandig om eerst met een ervaren lokale visser of gids mee te gaan om fantastische visserij te kunnen beleven.

Reactie plaatsen

Uw reactie is meer dan welkom en zal bij goedkeuring door de redactie geplaatst worden.