Vanstreels en Wit over lichtgewicht accu’s

20 oktober 2017 | Redactie

Ze zijn al bijna niet meer weg te denken, de hi-tech lithium ion accu’s voor visboten, kajaks en andere toepassingen binnen de roofvisserij. In het verleden werd deze ontwikkeling soms wat argwanend bekeken, maar inmiddels maken steeds meer roofvissers gebruik van deze lichtgewichten. Een goed moment om de ervaren roofvissers Roy Vanstreels en Sean Wit te vragen naar hun ervaringen met de li-ion accu’s van Rebelcell. Dit artikel verschijnt ook in editie nummer 122 van magazine Dé Roofvis die vandaag (20 oktober 2017) verschijnt...

Een voorkeur voor grote snoeken, maar met enkele wedstrijden in het verschiet voor 2018 mikt Sean Wit voortaan ook regelmatig op baars en snoekbaars.

 

Voor diegene die jullie nog niet kennen, hoe ziet ­jullie visserij over het hele jaar doorgenomen eruit?

Roy: “Mijn visserij varieert het hele jaar door en hoewel ik verschillende rovers belaag, is snoeken nog steeds mijn grote passie. Werpend vissen staat daarbij voor mij centraal. Ik probeer steeds zo divers mogelijk aan de slag te gaan: met boot, kajak, bellyboat, wadend of vanaf de oever. Waar ze zwemmen wil ik vissen. Dit vraagt een heel flexibele aanpak van zowel mij als mijn materiaal. Sonars en dergelijke moeten gemakkelijk uitwisselbaar zijn en als ik op het laatste moment besluit de kajak in te springen wil ik dat alles snel en naar behoren functioneert. Hoewel ik een flinke voorkeur heb voor grote snoek, vis ik de laatste drie jaar ook steeds meer werpend op snoekbaars en baars. Hierbij ben ik een grote voorstander om met zo licht mogelijk kunstaas te vissen in de bruutste waterwegen die de Benelux rijk is.”

 

Sean: “Ik varieer over het gehele jaar met locaties en technieken. Ik zit jaarlijkse meerdere malen in Zweden om daar in het voorjaar werpend op snoek te vissen op de grootst mogelijke meren. In de zomer ga ik vaak trollen in Zweden met grote planerboards. Hoewel ik graag trol op de benzinemotor, vanwege een betere controle, doe ik dit altijd in combinatie met mijn Minn Kota Ulterra boegmotor. Een nadeel van de steeds zwaarder wordende motoren is dat deze stationair vaak te hard lopen, zelfs met variabel stationair toerental. Ik gebruik mijn boegmotor dus om de boot af te remmen en tegelijk is het fijn om snel gebruik te kunnen maken van functies als Spot Lock, mocht de situatie daar om vragen. In Nederland varieer ik iedere visdag met trollen en werpend vissen, eigenlijk het gehele jaar door. Daarnaast schroom ik niet om soms met dood-aas aan de slag te gaan. Mijn focus ligt dus bijna volledig op snoek, echter zal ik mij aankomende winter meer op snoekbaars en baars ­richten gezien deelname aan een ­aantal ­wedstrijden in 2018.”

 

Vanstreels en Wit over lichtgewicht accu’s 2

Roy Vanstreels vist waar de vis zwemt. Daarom is hij zeer mobiel en wordt zijn materiaal aangepast op een snelle en lichte aanpak.

 

Boot Sean Wit

Vanstreels en Wit over lichtgewicht accu’s 3

Vanstreels en Wit over lichtgewicht accu’s 4

Met een zware bootcombinatie is 84 kilogram aan gewichtsbesparing dankzij deze lichte accu’s mooi meegenomen. Dat terwijl de energievoorziening vele malen beter is dan bij de veel zwaardere loodaccu’s!

 

Hoe lang gebruiken jullie deze accu’s nu al?
Sean: “In september 2016 heb ik mijn nieuwe Marcraft 535 Commander mogen ontvangen en ik heb daarin direct een 24V50 li-ion accu van Rebelcell laten plaatsen. Na een druk seizoen met meerdere trips naar Zweden heb ik deze accu stevig aan de tand kunnen voelen. Denk aan dagen met windkracht 5/6 op Vänern, veel zwaardere omstandigheden zal je niet snel treffen. Tijdens de Predatortour in Zweden waren de wedstrijddagen met een duur van ongeveer negen uur prima te doen met één volle accu. Ga je langer door dan tien uur per dag onder zware omstandig­heden, denk aan wind en stroming, dan is extra capaciteit wel zo prettig. Nu is dit geen exacte wetenschap en afhankelijk van een hoop factoren, maar ik weet wel dat ik een prima referentiekader kan schetsen voor velen. Ik vaar met één van de zwaarste combinaties mogelijk - gewicht inclusief opvarenden over de 1000 kilo - en neem het vaak niet zo nauw met zuinig energieverbruik van de elektromotor. Met die gedachten in mijn achterhoofd heb ik nu sinds een maand de nog zwaardere versie, namelijk de 24V100 li-ion accu. ­Alhoewel, ‘zwaar’... Deze weegt welgeteld slechts 16 kilo! Deze is qua capaciteit te vergelijken met vier traditionele 105Ah lood accu’s, maar dan wel met een gewichtsbesparing van wel 84 kilo! Ik heb deze zwaardere versie omdat ik niet altijd in staat ben om iedere avond mijn boot aan de lader te hangen. Een buffer voor de volgende dag is dan wel erg prettig, zo kan ik onder normale omstandigheden gerust twee dagen met in totaal 20 visuren op slechts één accu vissen.”

 

Roy: “Mijn interesse voor Rebelcell kwam tijdens de opbouw van mijn nieuwe Orka Blackfish visboot zo’n half jaar geleden. Ik wilde niet langer het gedoe van de traditionele zware loodaccu. Waarschijnlijk ondertussen een cliché motivatie maar daar draaide het initieel om. In het verleden had ik al teveel pech gehad met de traditionele batterijen dus daar wilde ik vanaf. Nu een half jaar verder staat Rebelcell centraal in al mijn visserijen, hoe en waar ik ook ga.”

 

Vanstreels en Wit over lichtgewicht accu’s 5

Aan boord van een kajak is zo’n lichte accu zeer welkom!

 

Wat zijn de meest voorkomende ­toepassingen voor deze accu’s?
Sean: “Deze lichtgewicht li-ion accu’s worden voornamelijk gebruikt om elektromotoren van energie te voorzien. De laatste jaren is er toch een trend te zien dat boten steeds groter worden en daarbij horen ook zwaardere motoren. Met steeds betrouwbaarder materiaal worden ook extremere weersomstandigheden getrotseerd. Dit alles moet natuurlijk keurig op zijn plek gehouden worden en dat vraagt wat van hedendaagse elektromotoren.”

 

Roy: “First things first. In mijn boot heb ik de 24V50 li-ion voor de boegmotor. Zoals ik al zei wilde ik eerst en vooral de nodige kilo’s uitsparen. Sinds ik ze ben gaan gebruiken is het gewicht voor mij niet eens van doorslaggevende rol. De accu’s zijn namelijk ook zeer gebruiksvriende lijk en universeel. De 12V50A voedt mijn drie sonars op de boot, laadt via USB mijn Gopro en andere cameramateriaal op én drijft daarbij ook een elektromotor op een rubberboot aan tijdens het filmen... Wanneer ik vis vanaf de oever, vanuit boot of voor mijn job als cameraman voor Korda op een afgelegen locatie, dan heb ik altijd een Rebelcell bij de hand om het leven gemakkelijk te maken.”

 

Vanstreels en Wit over lichtgewicht accu’s 6

Past uitstekend bij de lichte equipment van Vanstreels, altijd energievoorziening in de buurt.

 

Welke positieve punten kunnen jullie tot dusver noemen?
Roy: “Gewicht is een punt dat iedereen kent en het blijft prettig je geen breuk te hoeven tillen aan een batterij. Maar ondertussen heb ik ook mogen ervaren dat deze batterijen enorm efficiënt zijn in het verbruiken van vermogen. Bij gewone loodaccu’s zie je het vermogen afnemen naarmate de accu leeg begint te raken, waardoor je de elektromotor in een steeds hogere stand moet zetten om hetzelfde vermogen te behouden. Dit is bij deze li-ion accu’s niet het geval, deze hebben continue hetzelfde vermogen. Mijn spullen gaan langer mee en de batterijen zelf laden enorm snel op. Vooral dat laatste is hemels wanneer je vergeten bent op tijd je batterij op te laden of wanneer je simpelweg te weinig tijd hebt tijdens een meerdaagse vistrip.”

 

Sean: “Naast de punten die Roy noemt scheelt het ook gewoon ruimte… Als ik mijn huidige 24V100 li-ion accu vergelijk met vier maal 105Ah accu’s, scheelt dat enorm veel ruimte. Daarnaast vind ik het prettig om exact op de display te zien hoeveel procent aan capaciteit ik nog in mijn accu heb. ‘Last but not least’, twee USB uitgangen om zo al je elektrische gear, zoals telefoon en camera, te chargen.”

 

Zitten er ook nadelen aan vast aan deze nieuwe generatie accu’s? 
Sean: “Het voornaamste nadeel is denk ik de hoge prijs. Deze li-ion accu’s zouden langer mee moeten gaan dan traditionele loodaccu’s, dus op termijn moet deze ­investering zich meer dan terugbetalen. Het is en blijft echter wel een flinke ­investering.”

 

Roy: “Zoals Sean het aanhaalt is de prijs niet vergelijkbaar met een loodaccu. De inzetbaarheid is dat volgens mij ook niet, dus wanneer de investering zich terug betaald heeft ten opzichte van loodaccu heb je ondertussen wel een batterij die qua gebruiksgemak en prestatie zijn zwaardere concurrent ver achter zich laat.”

 

Klik hier voor meer details, specificaties en prijzen van de genoemde 24V100 accu's.

 

Vanstreels en Wit over lichtgewicht accu’s 7

Een investering die zich zal terugbetalen en ondertussen zorgt voor meer zorgeloos visplezier.


Reactie plaatsen

 

Uw reactie is meer dan welkom en zal bij goedkeuring door de redactie geplaatst worden.

 

Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties geplaatst.