Bellyboat vooruitgang | Blog Wiljo van Daalen

06 mei 2018 | Wiljo van Daalen

Wiljo van Daalen

Meerval- en snoekbaarsspecialist

Het vissen vanuit een bellyboat is de laatste jaren sterk gestegen in populariteit. Alsmede ook het aantal verschillende modellen en de opties die ervoor te krijgen zijn.

Op de echt grote wateren is een elektromotor ideaal.

 

Er zijn tegenwoordig zelfs verschillende soorten elektrische motoren te krijgen om je mee voort te bewegen. Na enige aarzeling heb ik zelf ook de stap gezet om gebruik te gaan maken van een beetje elektrische hulp. 

 

Voordelen 

Het gebruik van een elektromotor op je bellyboat heeft vele voordelen bij mijn visserij die vooral bestaat uit het vissen op meerval, snoekbaars en baars. Zo kun je op de rustig stromende rivieren na een drift makkelijk terug naar de auto varen, in plaats van je een hartaanval te flipperen tegen de stroming in. 

 

 


 

Tien minuten gas erop en vissen met die handel!

 


 

 

Ook zijn er op de wateren die ik bevis altijd bepaalde stekken die er met kop en schouder bovenuit steken, deze liggen echter vooral op de echt grote wateren niet zelden ver van de plek waar ik te water ga en daarbij ook regelmatig een flink eind uit elkaar. Op sommige wateren was ik zelfs eerst een half uur aan het flipperen voor ik begon met vissen. Dat is nu verleden tijd. Tien minuten gas erop en vissen met die handel! Dit zorgt ervoor dat als ik zelfs maar een paar uurtjes tijd heb, het altijd nog de moeite waard is om te gaan en de korte tijd optimaal te benutten. 

 

Ook voor het pelagisch vissen op snoekbaars waarbij je veel moet zoeken naar de vis is de hulp van een elektromotor ideaal, aangezien je snel veel water af kunt zoeken. Daarnaast heeft het ook grote voordelen met harde wind. Waar ik vroeger na een halve dag flipperen tegen de harde wind geen benen meer over had, kom ik nu na een dag stormvissen nog fris en fruitig van het water af. 

 

bellyboat vooruitgang 02

Montage van de motor achterop een rekje…

 

De motor

Als motor heb ik gekozen voor een omgebouwde Minn Kota elektromotor met een vermogen van 34lbs. Veel zwaarder zou ik niet gaan. Met dit vermogen maak je snelheid genoeg. En zwaardere motoren hebben ook een stuk meer gewicht wat je boot een beetje uit balans brengt en het is een stuk meer gesleep. De reden dat ik voor een gewone elektromotor ben gegaan is o.a. dat deze twee kanten op kan. Als ik tijdens het pelagisch vissen iets te snel over een snoekbaars heen vaar, kan ik op deze manier snel een stukje terug om weer precies boven de vis te komen. Als je om moet draaien zorgt dit er vaak voor dat je de vis weer kwijt bent. Ook tijdens het werpend vissen tegen de wind in is het erg makkelijk om achteruit te kunnen. Je kunt nu met behulp van de motor mooi stil tegen de wind in blijven liggen waar je normaal meteen af zou drijven. Ook kun je een normale elektromotor omhoog klappen. Wat met mijn oneindige lompheid en de basaltstenen waarop ik vaak het water in en uit ga, de levensduur van de motor aanmerkelijk verlengd. 

 

Bellyboat vooruitgang 03

Motorbediening binnen handbereik.

 

De motor hangt bij mij achterop de punt van de boot op een rekje wat hier specifiek voor gemaakt is. Zulke rekjes zijn tegenwoordig goed verkrijgbaar, ze zijn vrij gemakkelijk op een pvc-bellyboat te plakken. Het ombouwen van de motor heb ik gedaan naar idee en ontwerp van mijn Belgische kameraden Frank Depreter en Johan Volkaert van Bellyboat Belgium. 

 

 


 

Ik ben absoluut niet technisch. Dus als ik het kan, kan iedereen het!

 


 

 

Tijdens het ombouwen word simpel gezegd de schakelaar uit de kop van de motor gehaald en doormiddel van verlengde kabels naar voren gebracht. Zodat je de motor kan bedienen waar je zit in plaats van dat je de hele tijd daarvoor om moet draaien. Ik ben absoluut niet technisch. Dus als ik het kan, kan iedereen het! Op YouTube staan tegenwoordig al verschillende instructiefilmpjes hoe je dit moet doen. Toets bij de zoekfunctie op YouTube de woorden ‘Minn Kota’ en ‘kayak’ in en je komt ze vanzelf tegen in de zoekresultaten. Heb je nu geen zin in al dat geschroef kun je tegenwoordig ook al een compleet omgebouwde motor kopen bij 12BB.eu. 

 

Accu’s

Zonder stroom kom je niet ver. Dus moet er een accu komen. Verreweg de meest gebruikte zijn lood of lithium-ion accu’s. Beide hebben voor- en nadelen. Het voordeel van een lithium-ion accu is dat deze veel verder te ontladen is dan een loodversie - zonder dat deze daardoor beschadigd -, waardoor bijvoorbeeld een 40Ah lithium-ion ongeveer hetzelfde vermogen kan leveren als een 80Ah loodaccu. Ook het gewicht is vele malen lager dan die van een loodaccu, wat een hoop gesleep langs het water scheelt. Het enige nadeel is de prijs van zo’n lithium-ion accu. Deze is over het algemeen ongeveer vijf maal zo hoog als een vergelijkbare loodaccu.

 

Beide versies zijn verder prima te gebruiken in een bellyboat. Het is dus maar net wat je er aan uit wilt of kunt geven. Het is overigens wel aan te bevelen de accu in een waterdichte koffer of bak te zetten achterin je bellyboat. Ik maak zelf gebruik van een 40Ah Jarocells lithium-ion accu. Als je de hele dag door een beetje wil blijven varen is deze wel zo’n beetje het minimum wat je nodig hebt. Let wel op bij een loodaccu betekent dit dus 80Ah. Ik heb bij de accu meteen een bijbehorende waterdichte koffer aangeschaft. Deze is uitgerust met een sensor zodat ik via Bluetooth op mijn telefoon kan zien hoe vol de accu nog zit. Erg handig voor je weer kilometers van je auto zonder stroom komt te zitten. Bovenop deze koffer zit een Anderson-stekker voor de aansluiting van de motor en de bediening. De stekkers zijn ideaal om makkelijk en snel alles aan te sluiten. En uitermate geschikt voor de natte omstandigheden waar we regelmatig mee te maken hebben. 

 

bellyboat vooruitgang

Lithium ion accu met traploos remote…

 

Traploos

Verreweg de meeste elektromotoren zijn uitgerust met een schakelaar met standen. Vijf vooruit en drie achteruit. Voor het vissen vanuit een bellyboat is dit niet altijd even handig. Vaak is een bepaalde stand net weer te hard of te zacht. Ook vraagt het schakelen een hoge piekspanning, dus het zorgt er ook voor dat je accu sneller leeg gaat. Daarom heb ik bij 12BB.eu er een speciaal ervoor gemaakte traploos remote aangeschaft… Nu kan ik dus de snelheid heel erg precies regelen wat bij veel visserijen zoals bijvoorbeeld verticalen erg handig is. De motor gebruikt nu, zolang met normale snelheden gevaren wordt - ongeveer de helft van de stroom van een standenschakelaar. Dat betekent dus dat je niet zo’n zware accu hoeft te kopen en dat scheelt je met lithium-ion accu’s een hoop geld. 

 

Slot

Dit is dus zo’n beetje wat ik zoal gebruik en ook hoe ik tegen het gebruik van een elektromotor op een bellyboat aankijk. Mijns inziens dus een grote vooruitgang in de bellyboatvisserij. Ik hoop dat jullie er wat aan hebben en bij eventuele vragen, wees niet bang deze te stellen. Check mijn sociale media via mijn profiel op deze site… Vang ze!


Reactie plaatsen

 

Uw reactie is meer dan welkom en zal bij goedkeuring door de redactie geplaatst worden.

 

Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties geplaatst.